Nádražní Silicon Valley

AR quality control
Nejlepší logistické inovace ČR roku 2018
4.7.2019
RTLS kotvy
Váš signál je na příletu opožděn
9.7.2019

Je Silicon Valley stále jediným hybatelem inovací, nebo se kreativní nápady rodí i jinde? Jsou potřeba laboratoře za miliony dolarů, nebo stačí jenom budova starého nádraží? Letošní #AimtecHackathon v prostorách Moving Station ukázal, že pokrok může vzniknout kdekoliv, ale také změnil naše myšlení. Už počtvrté se na začátku března sešli v Plzni nadšenci pro nové technologie z řad studentů, akademické sféry a praxe.

AimtecHackathonAimtecHackathon

Hackathon je formát populární po celém světě. A je k tomu dobrý důvod, protože spojuje technologie a kreativní lidi, schopné najít jejich nové využití. Tyto dvě strany by se možná samy nepotkaly, protože ne každý má k dispozici vlastního robota, IoT cloudovou platformu nebo nejnovější VR hardware. My tuto možnost máme. A protože si moc dobře uvědomujeme účinnost principu „Think out of the box“, poskytujeme příležitosti i ostatním.

Letošní #AimtecHackathon se nesl v jednom duchu – technologie už dospěly. V předchozích letech se nám často stávalo, že jsme něco zkoušeli poprvé. Nevěděli jsme o tom vůbec nic a na světě vlastně neexistoval nikdo, kdo by dokázal poradit. Byl to takový pokus omyl. Na začátku bylo obvykle velké nadšení a na konci občas i menší zklamání. Technologie, které hýbaly letošním hackathonem, však už mají toto divoké období za sebou. „AimtecHackathon tentokrát trval tři dny, což bylo pro organizátory velmi vyčerpávající, zároveň nám ale celá akce dodala energii a věřím, že kromě nových nápadů vznikla řada nových přátelství,“ říká Jiří Dobrý, hlavní organizátor #AimtecHackathonu. Atmosféru na hackathonu si pochvaluje i Markéta Jedličková z vítězného týmu: „AimtecHackathon je skvělý díky tomu, že se na něm člověk cítí jako doma. Je tady úžasný tým lidí, který ho organizuje a vkládá do něj hodně energie.“

Nejzajímavější technologie

Největší pozornost k sobě připoutaly IoT a cloud. Dnes už je téměř jisté, že doba chytré ledničky je za rohem. V rámci Hackathonu si účastníci otestovali nejen všechny tři dostupné IoT sítě nové generace (SigFox, LoRa, NB-IOT), ale také měli možnost ukázat, že chytrá zařízení je možné postavit za pár korun z běžně dostupných komponent. Na platformě Big-Clown vznikl například senzor monitorující přepravu zásilky (sledoval teplotu, vlhkost, pozici, akcelerometr), z běžně dostupných senzorů pak systém monitorující kvalitu ovzduší v domě/bytě nebo venkovní varianta pro monitoring městského prostoru. Došlo také na zmíněnou chytrou ledničku, která pomocí skenování čárových kódů hlídala svůj obsah a se svým uživatelem byla schopna i mluvit.

Téměř žádný IoT projekt se dnes neobejde bez cloudových služeb, kde jsme rádi využili množství služeb lídra trhu Amazon AWS. Prakticky každý tým pracoval s databázovou službou RDS pro ukládání dat, mimoto jsme otestovali také AWS Rekognition pro rozpoznávání obličejů a další služby.

Druhou populární oblastí byly různorodé reality – tzv. Mixed Reality. Možnost, jak využít rozšířenou realitu jako formu interaktivního návodu, prezentoval tým ARigami na problému skládání slavných origami. Pomocí frameworku OpenCV prováděl analýzu obrazu a následně doporučil další krok v reálném čase.

Virtuální realita byla přítomna nejenom v podobě headsetů HTC Vive, dnes již rozšířených, ale také například formou špičkového headsetu XTAL od vrgineers, určeného pro profesionály. Technologickou novinkou letošní akce bylo reálné využití snímače pohybu rukou Leap Motion. Umožňuje ovládat prostředí virtuální nebo rozšířené reality bez jakéhokoliv ovladače, a technologii tak přibližuje k masivnímu využití. Bez jakéhokoliv učení mohl kdokoliv přirozeným pohybem rukou hrát na klavír, ovládat strategickou VR hru nebo vykonávat jiné činnosti. Pro herní použití se snímač ukázal jako plně využitelný.

Nejdál se posunula technologie, která je tu s námi nejdéle. Slovo robot známe skoro sto let, většinu aut dnes roboti sestavují, ale změna, která se udála během poslední doby, je v jejich dostupnosti. Dnes už nejsou nástrojem pro vyvolené v ceně několika miliónů korun. Kdo chce, vlastního humanoidního robota si postaví již za zhruba deset tisíc korun.

MatyldaVliv robotiky na naši budoucnost bude obrovský, z drahého zboží se začíná stávat běžná komodita otevřená pro všechny. Pěkným příkladem je český open source projekt robota Matylda. Možná ji znáte z její cestovatelské výpravy stopem po celé republice, možná jste o ní ještě nikdy neslyšeli. Matylda je ale příkladem nového druhu robotů, které si může postavit každý kutil doma sám. Tělo je možné vytisknout na 3D tiskárně a veškerá elektronika je dostupná v každém druhém e-shopu. Jako mozek lze použít RaspberryPi nebo Arduino.

Během Hackathonu se podařilo týmu celou Matyldu nejenom postavit, ale také naučit ji mnoha věcem. Díky cloudovým službám byla schopna komunikace v přirozeném jazyce – tým použil IBM Watson pro rozpoznávání řeči a SpeechTech TTS pro syntézu řeči. Zároveň využil dialogový systém pro řízení komunikace, díky kterému mohla Matylda reagovat na jednoduché pokyny přirozeným jazykem. Třešničkou na dortu bylo streamování živého videa pomocí Amazon Kinesis pro analytické účely přímo do cloudu. Zde jej zpracovávala služba Rekognition, která umožňuje rozpoznávat lidské tváře a jejich vlastnosti – jako jsou například pohlaví, věk a nálada.

Druhou velmi zajímavou oblastí jsou kolaborativní roboti. Doposud musel být každý robot zavřený v kleci, do které z bezpečnostních důvodů žádný člověk nesměl. Nicméně světoví výrobci si začínají uvědomovat, že spolupráce robota s člověkem je také důležitou součástí řešení, a proto dnes téměř každý z nich nabízí tzv. kolaborativní robota. Od svých starších bratrů a sester se liší především sadou senzorů, které detekují, zda robot při pohybu do něčeho nenarazil nebo mu něco neklade odpor. Je zcela bezpečný při spolupráci s člověkem, který se může chovat jakkoliv nepředvídatelně, robot ho ale nikdy neohrozí.

Možné využití kolaborativního robota prezentoval na AimtecHackathonu zahraniční tým pomocí jednoduché hry piškvorky. Robot dostal kameru, která sledovala scénu, a její obraz byl zpracováván pomocí OpenCV frameworku. Segmentací byl reálný obraz transformován na digitální popis aktuální situace, který mohl využít herní algoritmus. Na příkladu hraní velmi jednoduché hry byla demonstrována mnohem rozsáhlejší myšlenka, kdy robot může spolupracovat s člověkem na provádění určitého úkonu a zároveň v reálném čase reagovat na aktuální situaci. Kolaborativní robot Fanuc, který byl k dispozici pro účastníky hackathonu, neměl žádné předdefinované pohyby (protože lidský protihráč volil své tahy náhodně), vždy byl ale schopen reagovat na nově umístěný žeton na herní ploše a pomocí umělé inteligence zvolit další tah.

AimtecHackathon nás zase posunul dál. Ukázal IoT řešení, na která již nemusíme léta čekat. Posunul možnosti virtuální a rozšířené reality mnohem dál pomocí přirozeného ovládání rukou. Zároveň potvrdil, že robot je dnes k dispozici opravdu pro každého. Nemusí být zavřený v kleci, nemusí stát miliony korun a může si ho doma postavit každý z nás. Pojďme najít způsoby, jak nám tyto technologie mohou co nejvíce pomoct.

 

O akci #AimtecHackathon

#AimtecHackathon pořádá společnost Aimtec, aby podporovala technické vzdělávání a povědomí o IT u širší veřejnosti. První ročník se konal v roce 2016, postupně získal kromě programátorského maratonu i přednáškovou část a dětský program. Tradičně se koná v březnu v Plzni. Hlavními partnery jsou Fakulta aplikovaných věd ZČU a společnost nvias. Podrobnosti o projektu najdete na www.aimtechackathon.cz.

 

Partneři #AimtecHackathon 2019: Alpha Industries, Amazon Web Services, Arduino-shop.cz, BigClown, Campo Arduino, Centrum robotiky Plzeň, Cisco Systems (Czech Republic), DataScript, Desseq, eMan, Fanuc, Fakulta aplikovaných věd ZČU, Fakulta zdravotnických studií ZČU, iNFINITE production, juicymo, nvias, OpenTechLab Jablonec nad Nisou, RVTECH, SentiSquare, SpeechTech, TrendMicro, VOŠ a SPŠE Plzeň. Mediální partneři: časopis ABC, AIMagazine a ComputerWorld.