Z nuly na současných 15 sekvenčních pracovišť

Efektivní optimalizace procesu s Vocollect Voice
10.12.2013
Lakovna – Speciality v produktu DCIx
10.12.2013

Společnost SAPE Bohemia se sídlem v Mladé Boleslavi představuje významného JISového partnera v automobilovém průmyslu. Začátky této firmy nebyly ale snadné. Přesto se společnost dokázala prosadit ze standardního poskytovatele logistických služeb na centrálního dodavatele komponent pro nejvýznamnější českou automobilku. Co vše předcházelo současné podobě a činnosti firmy a jaké jsou další její výzvy do budoucna, na to jsme se zeptali Martina Salače, jednatele a spoluvlastníka SAPE Bohemia.

Mohl byste v krátkosti představit Vaši společnost?

Společnost SAPE Bohemia vznikla v roce 2000. V počátcích jsme se orientovali na drobné práce v kvalitě. Následně jsme začali poskytovat společnostem personál do oblasti logistiky, například řidiče vysokozdvižných vozíků. V roce 2004 jsme otevřeli první logistický sklad ve Vrchlabí a začali jsme dodávat konceptem JIT dveřní výplně do automobilky Škoda Auto. O rok později jsme již takto zasílali pět dílů. Logistický sklad v Mladé Boleslavi jsme vybudovali v roce 2007. Naším zákazníkem byl opět český výrobce osobních aut. V roce 2011 vypsala Škoda Auto tendr na centrálního externího logistického providera (CEDL). Proběhlo několik kol výběrových řízení. Tento projekt jsme získali, společně se zákazníkem jsme se podíleli na stavbě nové haly v logistickém parku v Kosmonosích přímo naproti společnosti Škoda Auto a rozšířili jsme dodávky v režimu Just in Sequence (JIS). V současné době máme 350 zaměstnanců, z toho na projektu CEDL pracuje 160 lidí. Obrat naší společnosti za rok 2012 byl 273 tis. Kč.

Martin Salač

V současné době působí jako jeden ze dvou jednatelů a majitelů logistické společnosti SAPE BOHEMIA s.r.o. Ve volném čase se věnuje sportu a rodině.

Můžete detailněji přiblížit základní myšlenku projektu CEDL?

Celý koncept vznikal na vedení logistiky ve Škoda Auto několik let. Záměrem bylo v souladu s růstovou strategií získat stabilního partnera, který zajistí flexibilitu a univerzálnost logistických operací JIS vůči procesním změnám a zároveň nabídne v rámci kompletního portfolia procesů využití synergických efektů vedoucích k optimalizaci (poznámka redakce: citace oddělení logistiky značky ŠKODA AUTO, a.s.). Zjednodušeněji řečeno, CEDL představuje sdružení dodavatelů do jednoho uceleného skladu, ze kterého se dodávají díly přímo na montážní linku automobilky. Nejedná se jen o dopravu, převážení palet a skladování komponent, ale v některých případech i o kompletaci dílů. Díky této koncentraci do jednoho bodu vznikly výrazné úspory.

Co pro Vaši společnost znamenalo vyhrát výběrové řízení?

Výhra ve výběrovém řízení představovala jen 20 % toho, co bylo potřeba skutečně udělat. Zbývalo těch dalších 80 %. V první fázi jsme se dozvěděli, kdo je developer, jak bude hala vypadat a jaké bude mít rozměry. Nejhorší bylo vymyslet procesy, jak bude celá logistika v hale probíhat. Pracovali jsme s několika variantami, jak navrhnout materiálový tok, jakou manipulační techniku použít nebo jakými regály prostory vybavit. Souběžně jsme hledali partnera, který by vše uřídil po stránce informačních technologií a poskytnul nám rychlou a stálou podporu. Hlavní kroky jsme si rozpadli do menších. Každý týden jsme měli řídící výbor, kde jsme řešili, jak se situace vyvíjí. Developer hlásil, jak je na tom se stavbou. My, zda máme objednané kamiony, manipulační techniku, regály. Dále jestli školíme lidi a máme vybranou IT firmu. Kromě vlastního týmu lidí, kteří měli zkušenosti, jsme zároveň jednotlivé kroky konzultovali se zástupci Škoda Auto a developerské společnosti.

Jaké byly milníky projektu?

Museli jsme vše stihnout v krátkém časovém horizontu pěti měsíců. Oznámení o nominaci jsme obdrželi 25. července 2012. Na začátku září téhož roku byla zahájena stavba logistické haly. Na přelomu srpna a září jsme zároveň oslovili dodavatele IT aplikací. V polovině listopadu proběhl testovací provoz a na začátku prosince jsme již prototypovali. V polovině prosince jsme novou halu kolaudovali a den po Štědrém dnu, tj. 26. prosince jsme expedovali první kamion.

Co reálně obnáší koncept JIS?

Automobilka zasílá svým dodavatelům dlouhodobé odvolávky, podle kterých nám dodávají díly do centrálního skladu. Jemnou konečnou odvolávku VDA4915 (FAB), sekvenční odvolávku DELJIT a denní sběrné listy VDA4913 (TSL) posílá Škoda Auto přímo k nám. Hala o velikosti 12 000 m² je vzdálena kilometr od Škody Auto a je rozdělena na 15 sekvenčních pracovišť – stropní panely, výplně dveří, přední a zadní výfuky, palivové nádrže, středové konzole, kabelové svazky, zpětné zrcátka, obložení sloupků nebo tlumiče. Každé pracoviště má svůj vlastní virtuální sklad. Zde se jednotlivé díly převezmou z dodavatelských palet, poskládají do palet sekvenčních v požadovaném pořádí a odejdou nákladními automobily přímo na výrobní linky (modely Octavia, Rapid, Fabia, Seat Toledo). Denně k nám přijíždí materiál na 50 kamionech a odjíždí 150.

Proč jste si vybrali jako dodavatele IT firmu Aimtec?

Náš stávající partner nebyl schopen v krátkém čase připravit systém pro naplnění našich požadavků, a proto jsme oslovili několik dalších firem. Jedna z nich byla firma Aimtec, která s námi byla ochotna jít do rizika, že musí vše fungovat do 10 týdnů. V pondělí nám zástupci z této společnosti odprezentovali řešení, ve středu potvrdili a v pátek v tom samém týdnu jsme se domluvili, že utratím nejvíc peněz za věc, kterou jsem v životě neviděl. Přiznám se, že jsem dva dny nespal.

Jaká byla jejich stěžejní úloha?

Předmětem spolupráce bylo ucelené řízení skladů systémem DCIx WMS, řízení sekvenčních dodávek s DCIx JIT a nastavení elektronické komunikace EDI se Škoda Auto a s našimi dodavateli. Systém DCIx zpracovává odvolávky a rozděluje práci na 15 pracovišť, aby pracovníci mohli díly připravit a odeslat k výrobní lince. Doba od příchodu JIS impulsu po expedici je 120 minut. DCIx zároveň kontroluje, zda se na nějaký díl nezapomnělo. Škála je velmi pestrá, na některý model odchází 10 dílů, na jiný například 15. Současně je nutné hlídat pořadí dílů na paletě a pořadí palet při nakládce. DCIx WMS řídí 1,5 denní skladovou zásobu, se kterou jsme schopni vykrýt výrobu. Při jakémkoliv problému dokážeme pět dní zásobovat závod, aniž bychom dostali nějaké informace. Elektronická komunikaci s dodavateli spočívá v tom, že jim zasíláme informace, kolik dílů máme od nich na skladě, kolik je potřeba pro výrobu na nejbližší dny nebo kolik jsme za ten den prodali výrobci. V rámci EDI se jedná o obrovské množství dat, které bychom bez informačního systému nebyli schopni zpracovat.

Jaké přínosy spatřujete ve spolupráci s firmou Aimtec?

Mezi hlavní přínosy spolupráce patří úspora lidí. Zajištění bezchybného procesu sekvencování na 15 paralelních pracovištích vyžadoval několikanásobné nároky na lidskou práci. Obdobně by bylo potřeba více lidí pro řízení objednávání dílů od velkého počtu dodavatelů. Přesné informace o stavu zásob a každé manipulační jednotky umožňuje detailní sledovatelnost a naprostou kontrolu nad zásobami. To je nezbytné s ohledem na riziko možného zastavení linky automobilky sankcionované vysokými pokutami. Nespornou výhodou řešení je fungování jak JIS, tak WMS systému v jedné aplikaci, což přínáší vysokou rychlost a spolehlivost tohoto komplexního řešení bez zvýšených nároků na administraci řešení.

S odstupem času, pokud byste se měl nyní rozhodnout jít do takového projektu znova, udělal byste to?

Určitě. Byla to pro mne velká výzva. Spousta lidí nevěřila, že bychom to byli schopni zvládnout. Nám se to ale povedlo, i když jsme ze začátku neměli vůbec tušení, do jak rozsáhlého projektu vlastně jdeme.

Jaké jsou další plány společnosti SAPE Bohemia?

Naším cílem je více se věnovat předmontážím, tzn. z podkomponent dělat velké množství variant. Díky tomuto postupu je možné uspořit ve skladu značnou plochu a eliminovat přepravní náklady. V současné době se také staví v Kosmonosech hala o velikosti 12 tis. m², kde na polovině rozlohy připravujeme další projekt a rádi bychom rozšířili dodavatelskou platformu.