RFID v automobilech Porsche

AIMagazine 21
14.5.2013
Bonanza: Ověřený nástroj pro řízení projektů
15.5.2013

Automobilka Porsche realizovala pomocí technologie RFID prototypy, ve kterých se mnohé součástky bez pomoci kabelů a bez doteku samy „nahlašují“ pomocí RFID tagu.

Automobilka Porsche vybavila, dle svých údajů jako první výrobce automobilů, větší část prototypových součástek kompletního výrobního stupně RFID tagy. Cílem byla úplná transparentnost až na úroveň jednotlivých dílů, čímž bude umožněno automatické doladění dat z reálného a virtuálního prototypu. K tomuto výsledku se vývojáři z Porsche od roku 2007 dopracovali nejprve sami, poté s podporou dceřiné poradní společnosti Mieschke Hofmann und Partner (MHP) a nakonec v pracovní skupině skleněný prototyp, ve které se v roce 2010 po iniciativě Porsche sjednotily některé německé automobilky.

Prolínání mezi technologiemi

Porsche chce využít neustálý vývoj RFID technologie například změnou frekvenčního rozsahu ze 13,56 MHz na UHF (Ultra High Frequency 868 MHz), která ukázala další přednosti, jakže transpondéry mohou být nyní načteny z větší dálky, rychleji a hlavně po skupinách díky kovových dílům a navíc tato technologie je levnější. Aby mohla být tato metoda použita šířeji, navrhuje německý svaz výrobců automobilů unifikaci pro verzi 2.0., která by byla bezpečnější pro únik dat. RFID tagy neobsahují žádné informace o dílu jako takovém, nýbrž pouze identifikační číslo, které umožňuje díly identifikovat v IT systému a dále s nimi pracovat. Aby se systém přenesl do praktické roviny, a aby bylo možné zaangažovat také dodavatele, implementovalo Porsche a poradce MHP proces pro odebrání veškerých informací v IT sytémech a zakomponování do stávající dokumentace vozu v systému SAP. Testování technologie UHF funguje od roku 2011 se 60 vybranými díly od dvanácti dodavatelů. Dosáhlo se označení všech ze sto padesáti dílů celé jedné úrovně výroby RFID tagy. Pro načtení jakéhokoliv dílu stačí projet RFID branou, která má na stranách, shora a zdola umístěny antény. Pro větší nezávislost se používají také ruční čtečky. S výsledky je výrobce aut tak spokojen, že oznámil, že nasazení RFID bude u nových modelů kontinuálně rozšiřovat. V ostatních oblastech se RFID dostává také do popředí. Po nedávném ukončení výzkumného projektu RAN (RFID-based Automotive Network), nasazují výrobci a dodavatelé stále více RFID tagů, aby mohli s co největší přesností sledovat díly na cestě řetězcem dodavatelů.