Nesmíme přestat být zvědaví!

Využijte potenciál LBS naplno
22.1.2019
Zamilujte si vyrýsované Sappy
14.2.2019

Paul Norford byl jedním z hlavních řečníků konference TAL 2018, kde všechny odzbrojil svou energií a příspěvkem na téma inovace, data a nástup nových generací. Co podle Paula vede společnost ke změně? A jak se dnešní lidstvo liší od svých předků z doby kamenné?

Pokud si ve firmě řeknou „OK, měli bychom inovovat“, kde by měli začít? U nápadu? Nebo u procesů?

Mám rád koncept, kdy lidé jen volně tráví čas a hrají si. Jsme neustále tolik soustředěni na práci, musíme mít výsledky. To je dané. Myslím, že pro to, abyste mohli inovovat a být kreativní, musíte nejdříve vytvořit prostor pro kreativitu. Musíte prakticky odsunout vše stranou a říct (a teď jen navrhuji): „Každý pátek strávím hodinu brouzdáním po internetu, jen zkoumáním, co tam je.” Protože bude spousta nápadů, které vzniknou jen tím, že strávíte čas v klidové zóně, přemýšlením.

 

Myslím, že dovolená je také velmi důležitá. Dostane vás z dennodenní komfortní zóny, z tempa 150 mil za hodinu, kdy se snažíte dokončit všechny úkoly. Pokud uděláte krok zpět, dá vám to příležitost přemýšlet, zvážit, zpracovat a utřídit si myšlenky a prostě se podívat na svět z trochu jiného úhlu. Od této chvíle máte prostor pro to, myslet jinak, možná pomaleji, bez časového a jakéhokoli jiného tlaku. To je ta chvíle, kdy se rodí kreativita. To je chvíle, kdy začínají inovace. Podíváte se na něco a řeknete si: „Počkat…“

 

Když se pak vrátíte do kanceláře nebo jiného pracovního prostředí, vezmete s sebou ten nápad, který jste dostali, a vyzkoušíte ho. Možná selžete, ale je to okamžik, kdy se rodí opravdové inovace. Nezáleží na tom, jak to uděláte, kdy to uděláte, ale musíte si vytvořit prostor, který pomůže zažehnout inovace.

 

Jaké jsou největší překážky, se kterými se potýkáte u klientů? Jsou to technologie, nebo naopak překážky v našich myslích?

Je to možnost C, tedy vše výše zmíněné. Myslím, že občas máme skvělé nápady a nemůžeme je implementovat, protože technologie ještě nejsou tam, kde je potřebujeme. Nebo je příliš drahé je využít. To nás sice nezastaví v nastaveném směru, ale je to bariéra.

 

Také si myslím, že občas si my, lidé, neuvědomujeme, že sami blokujeme změnu, že blokujeme svou zvědavost v tom jít dál, inovovat, posouvat se vpřed. Věřím, že se musíme podívat do historie a uvědomit si, jak jsme se dostali z doby kamenné do doby bronzové. Jak jsme se změnili? Co byly procesy, kterými jsme si prošli? Nemyslím, že je to příliš odlišné ode dneška. Lidstvo se v tom od začátku věků příliš nevyvinulo, pořád platí stejné postupy. Prvek zvědavosti stále funguje, pokud si tedy vzpomeneme, jak být zvědaví, pokud si stále můžeme pamatovat, jaké to je, chovat se jako pětileté dítě, občas to pomůže odstranit tyto, řekněme, lidské překážky.

 

Jak bychom měli vysvětlovat lidem, že technologie nejsou špatné?

To je vážná věc. Myslím, že si musíme uvědomit, odkud jsme a kam se posouvají technologie. Každý z nás, nebo alespoň určitá část, se na tyto otázky zaměřuje. Také se musíme podívat na mladou generaci. Mladí technologie milují. Dáte-li smartphone dvouletému dítěti, je schopné ho odemknout, najít si YouTube, hry a tak dále.

 

Pro adopci technologie a její další rozvoj je podle mého také důležitá zvědavost. Musíme si být jisti, že si ji pěstujeme, protože je to ona, kdo nás žene dopředu. Samozřejmě jsou tu další věci – morální otázky, GDPR a další. Co musíme udělat ve spojitosti s technologiemi, to je na jinou debatu. Pro mě ale to, že si zachováme zvědavost, je důležité pro to, abychom urychlili adopci technologií, ale také pro to, abychom si zachovali svěží mysl zaměřenou na naši budoucnost.

 

Jak Zebra Technologies pomáhá svým klientům s tímto krokem vpřed?

Zavedli jsem prostředí, kde se lidé mohou zastavit a trávit čas, řekněme, hraním. Také zavádíme nové technologie. Pokud mluvíme třeba o Androidu – operačním systému, který je s námi už řadu let – kdybychom se nezastavili a nehráli si s Androidem tak, jak jsme to udělali v roce 2010 a 2011, nikdy bychom nebyli v tak silné pozici, jako jsme dnes. Myslím, že je naší zodpovědností strávit čas hrou a vytvořit prostor pro tvorbu zařízení, technologií a procesů pro naše zákazníky.

 

Pro mě je to také o komunikaci. Kdybychom nekomunikovali efektivně, nemohli bychom udělat vše, co jsme udělali. Je to pro nás lekce. Potřebujeme být stále zvědaví, posouvat hranice a mít sílu na to, je posouvat. Jen tak můžeme s našimi zákazníky a partnery vytvořit něco, co bude užitečnější než souhrn jednotlivých částí.

 

Paul Norford se ve společnosti Zebra Technologies zabývá šířením nových řešení. Kromě jejich zavádění je jedním z globálních školitelů prodejních týmů ve společnosti. S velkým nadšením pomáhá zákazníkům a partnerům měnit způsob jejich podnikání. Vedle obrovské energie přináší Paul také množství poznatků, myšlenkové vedení, tvořivost a zaujetí při prosazování inovativních řešení u zákazníků. Rozhovor si můžete poslechnout na www.talconference.com.