Co mají společného Mercedes, lyžařské hůlky a lidský mozek?

Aimtec zdigitalizoval pohyb zboží ve skladu německého multikanálového knihkupce Weltbild
8.5.2018

Možná vás napadla dovolená – řidič nakládá lyže a hůlky do auta a odjíždí vstříc sjezdovce. To je jedna ze správných odpovědí. Ale taky je možná druhá: části osobních automobilů Daimler i lyžařské hůlky vznikají zásluhou systému DCIx. A ten lidský mozek? O něm později.

 

Asi každý tuší, že všechny předměty kolem nás se musí někde vyrobit. Pod pokličku výroby dveřních výplní pro automobily značky Daimler a lyžařských hůlek Leki mohli nahlédnout naši klienti, pro které jsme uspořádali Setkání uživatelů systému DCIx. Oba výrobky vznikají také díky našemu systému, a tak jsme si nemohli nechat ujít příležitost referenční návštěvy přímo v provozu IAC Přeštice 2 a Novasport. Trochu nezvykle po praxi následovala teorie, a to nejen o DCIx, ale i o dalších novinkách z našeho portfolia.

Jak najít balík v kupce palet

První novinkou z našeho portfolia byly tzv. Location Based Services. Ty do určité míry nahrazují navigaci ve skladu. Jsme schopni nejen sledovat, kde se která manipulační jednotka nebo technika nachází, ale také analyzovat její cesty. Sběr a vizualizace dat do systému DCIx umožňují sledovat, zda a jak dlouho jezdí technika naprázdno, identifikovat úzká místa a plánovat optimální trasy. Přínosem je snížení množství motohodin a zvýšení produktivity skladníků.

 

Location Based Services (LBS) jsou jednou z mnoha možností, jak automatizovat sklad. LBS jsou novinkou na trhu, ale mnoho technologií pro částečnou nebo úplnou automatizaci již existuje a hojně se používá pro svou nepopiratelnou úsporu nákladů a času. Automatizovaný sklad za vás může například hlídat rozměry a váhu manipulačních jednotek, dopravníky zase přemístí materiál a zboží tam, kde je třeba, a vertikální skladové systémy umožňují využít celý potenciál výšky skladu. Samozřejmostí je řízení a ovládání všech uvedených technologií jedním systémem – DCIx.

 

Zdroj: Aimtec. Příklad integrace DCIx s Pick-by-Light, výtahový skladový systém a dopravníky pro transport  balení pro přípravu k odeslání.

Chybějící článek mezi MES a ERP

Pokud přirovnáme továrnu k lidskému tělu, můžeme říct, že mozkem je ERP systém, ze kterého vychází a znovu se do něj vracejí všechny informace o firmě. MES vykonává funkci nervového systému. Během evoluce se lidem vyvinul ještě mezimozek, který tvoří spojnici mezi mozkem a nervovým systémem, filtruje informace, které mají projít do našeho vědomí, nebo řídí endokrinní funkce. Ve výrobním podniku je to velmi často článek, který by řídil výrobu, do ERP posílal informace o výrobě, spotřebě materiálu a podobně. Problém ale není, že by takový systém neexistoval. Pokročilé plánování výroby (APS) je právě onou spojnicí mezi MES a ERP.

 

Zdroj: Asprova AG

 

Pokročilé plánování výroby umožňuje krátkodobé i dlouhodobé plánování nebo simulaci vlivu výrobních dat na výrobní plán. Přínosy? Například snížení zásob materiálu, přesný přehled rozpracované výroby nebo vyšší dodavatelská spolehlivost OEM.

Zajímají vás podrobnosti? Chtěli byste k nám přijít na příští seminář? Ozvěte se na e-mail vit.glasl@aimtecglobal.com.

Děkujeme všem účastníkům Setkání uživatelů systému DCIx a společnostem IAC a Novasport za umožnění návštěvy jejich provozů.