Specifika dodávek do Jaguar Land Rover (JLR)

DCIxQMS zobrazuje návodku v PDF na dotykovém terminálu
30.11.2017
Varroc nabízí výkonnější a modernější design světlometů
1.12.2017

Na Slovensku vzniká nový závod JLR. Jde o jednu z největších zahraničních investic v novodobé historii země. Nás zajímá, jaké bude mít požadavky na své dodavatele. Kromě různých manuálů a průvodců nám poslouží požadavky, které řeší a kontroluje logistický audit.

JLR na základě výsledků auditu dělí své dodavatele do třech základních skupin A, B a C. A je dodavatel bez rizik, B s nízkým rizikem nesplnění dodávek, C s vysokým rizikem. V manuálech volně dostupných na webových stránkách píší, že audit slouží k zabezpečení plynulého procesu příjmu dílů bez výpadků, kvalitativních neshod a vícenákladů. Audit sestává ze série otázek v klíčových oblastech, jako jsou Packaging, Delivery, Labeling, EDI, ASN, Emergency Contact Info, SPEEDY nebo MMOG/LE. Už ze samotného výčtu je patrné, jakou váhu přikládají EDI komunikaci a zpracování dat v informačních systémech obecně. Z ostatních kritérií mimo IT mě zaujal v oblasti obalů fakt, že JLR požaduje výhradně obaly vratné. Nevratné musejí být dopředu vždy schváleny, a to i v případě havarijních náhradních dodávek. Z hlediska úspor nákladů za prázdné obaly se nezabývají evropskými dodavateli a naopak zámořským diktují obaly skládací. U dodávek požadují od všech svých dodavatelů režim INCOTERMS 2000/FCA. V oblasti značení přepravních boxů a palet vycházejí z průmyslové normy ODETTE verze 1.4.1. Určitou specialitou značení je nepovolení samolepicích etiket a striktní požadavek na minimální gramáž papíru 160GSM.

EDI jako nutná podmínka spolupráce

Každý dodavatel musí komunikovat s JLR prostřednictvím EDI, jinak automaticky padá do kategorie C s vysokým rizikem. Z toho plyne, že kdo neumí EDI, nemůže být dodavatelem JLR. Množstevní požadavky na dodávky dílů budou upřesňovat dvěma typy odvolávek. Dlouhodobý výhled Planning Release budou posílat jedenkrát týdně. Jde o výhled týdenních množství na 26 týdnů dopředu. Na 14 dní dopředu je určena odvolávka DCI (Daily Call In), ve které upřesňují den, čas a požadavky každé dodávky. Nesplnění množství požadovaných v DCI znamená pro dodavatele ztrátu SPEEDY bodů a riziko pádu do nižší kategorie hodnocení. SPEEDY je šestiměsíční vážené bodové skóre dodavatele Supplier Delivery Performance Rating.

Elektronické avízo dodávky dílů je nejdůležitější EDI zprávou. Při chybě nebo nesplnění podmínek hrozí dodavateli opět SPEEDY body a nižší kategorie hodnocení. K přidělení SPEEDY bodu v tomto případě dochází plně automaticky bez zásahu člověka. ASN zprávy byste měli odeslat do patnácti minut po odjezdu kamionu z vašeho závodu, ne však dříve, než je plně naložen všemi díly. Pro každé místo dodání pošlete vždy jedno ASN. Nesmí se stát, že kamion dorazí dříve než elektronická zpráva. Pozor, specialitou JLR je požadavek na posílání SPZ návěsu ve zprávě.

Sekvencování

Samostatnou kapitolu dodávek do JLR tvoří dodavatelé v sekvenčním režimu. Historické propojení s BMW je pravděpodobně vidět i v režimu sekvencování. Podobně jako BMW posílá JLR výhledy na osm pracovních dní dopředu EDM (Eight Day Message). V této zprávě dodavatel obdrží informaci, která auta (číslo objednávky) budou daný den vyráběna, jaký díl má dodat, jakou specifikaci nebo kusovník má díl mít. Každý den obdrží výhled a upřesnění na dalších cca dvanáct kalendářních dní. Přibližně šest hodin před výrobou je určena finální sekvence TLS (Target Lounch Sequence) a pořadí výroby aut na lince. Do tohoto okamžiku se specifikace dílu a datum dodání mohou měnit, ale pak už nikoliv. Co má JLR dobře zpracované, je způsob propagace změn výhledu sekvence dodavatelům. Buď pošlou ve výhledu EDM pouze změny. To znamená nová auta na nový den a vozidla se změnami specifikace nebo data. Nebo pošlou nový kompletní výhled na dalších osm dní, ale už bez zviditelnění změn. Dodavatel si může vybrat a požádat o opakované přeposlání specifikace konkrétního dílu nebo jednoho konkrétního auta. Havarijní koncept při výpadku informačních systémů podtrhuje i možnost stahování specifikace včetně sekvenčního pořadí ve formě XLS z portálu JLR. Jak jednoduché a účelné. Naproti tomu úplnou specialitou, která naopak přidělává práci, je to, že TLS zpráva určující pořadí na lince není posílána prostřednictvím EDI. Je publikována prostřednictví WSA (Web Sequencing Application). Dodavatel se musí připojit přes zabezpečené spojení a prostřednictvím Web Service a přes API rozhraní si vyvolat stažení TLS zprávy. Placení za dodané díly se neliší od ostatních výrobců, je v režimu Pay On Production, a JLR posílá každé pondělí SBI (Self Bill Invoice) pro proplacení dílů za vyrobená vozidla v minulém týdnu. Dodavatel má možnost kromě SBI zprávy dostávat i pravidelný report s přehledem vyrobených aut, pro snazší kontrolu dodaných a zaplacených dílů.