MOM je budoucnost! Jaký je MOM budoucnosti?

Roman Žák Aimtec
4. 5. 2015 | 4 minuty čtení

Na základě výzev výrobním společnostem pro blízkou budoucnost dochází ke stále hlubšímu propojování virtuálního světa a fyzického světa výrobků, strojů a pracovníků. Vše začíná a končí u výrobku a zákazníka, výrobek je ušitý na míru. Mozkem řízení výroby jedinečného výrobku je MOM systém.

K čemu jsou určeny systémy kategorie MOM, kde je jejich místo vedle ERP systémů a jaké jsou jejich hlavní výhody a přínosy, jsme probrali v posledním článku na téma MOM v AIMagazine č. 24. Nyní se zaměříme více na budoucnost a vizi těchto systémů, a to ve světle současných trendů, jako je Industry 4.0 či Internet of Things.

Výzvy výrobních společností v blízké budoucnosti

  • Zvyšuje se tlak na pružnější zavedení nového výrobku na trh; rychlejší reakce na změny iniciované koncovým zákazníkem je konkurenční výhodou.
  • Zákazník chce stále větší variabilitu a škálu produktů, chce mít možnost produkt do poslední chvíle měnit, zejména ve spojení s konfigurací a designem „on-line“. A to nejen u super luxusních výrobků.
  • Platí i pro sériovou výrobu, kde dochází k designovým změnám.
  • Probíhá tlak na 100% kvalitu, zaváhání může mít v době internetových médií dalekosáhlý dosah.
  • Každý rok nižší cena o několik procent a k tomu s větší funkčností.
  • A za současného generování toho nejdůležitějšího – zisku pro akcionáře. Nyní i v budoucnosti.

Aby tyto výzvy bylo možné naplnit, dochází ke stále hlubšímu propojování virtuálního světa a fyzického světa výrobků, strojů a pracovníků. Vše začíná a končí u výrobku a zákazníka. Zákazník na začátku výrobek definuje a určuje, následně má možnost jej měnit a na konci jej přebírá a používá. Výrobek je tedy „ušitý na míru“ zákazníkovi, je jedinečný. A mozkem řízení výroby jedinečného výrobku je právě MOM systém.

MOM je systém budoucnosti

  • Nezbytnou vlastností je sledování a řízení na úrovni unikátně identifikovaného výrobku či balení.
  • Přebírá instrukce a informace o výrobku z aplikací určených pro zpracování objednávky / konfiguraci produktu – z webových aplikací, ERP, PLM.
  • V případě tzv. „chytrého objektu“ („Smart Object“) MOM systém prostřednictvím koncových zařízení „komunikuje“ s čipem, který je přímo součástí výrobku nebo je k výrobku připojen, např. RFID tag. Data do čipu i předává (sledovatelnost).
  • Předává řídící informace zařízením, strojům či robotům a sbírá zpět informace o skutečných výrobních parametrech a další data, např. soubory s fotodokumentací.
  • Zprostředkovává komunikaci mezi strojem a obsluhou nebo vlastním MOM systémem a obsluhou. Předává pracovníkovi instrukce, vyžaduje a kontroluje provedení a vyhodnocuje hodnoty provedeného úkonu.
  • Řídí veškeré materiálové toky, ať již komponent, polotovarů, či samotných unikátních finálních výrobků. To probíhá prostřednictvím řízení systémových dopravníků, technologií typu Pick by Light a automatizovaných systémů. Lidská obsluha logistiky je pak instruována a řízena prostřednictvím on-line RF terminálů.
  • Plánuje a synchronizuje veškeré zdroje potřebné pro výrobu a manipulaci, v návaznosti a souladu s fyzickými systémy řízení.
  • Identifikuje zastavení kritických pracovišť či technologií. Ihned informuje odpovídající úrovně managementu a vynucuje řešení vzniklé situace v určeném čase.
  • Poskytuje přesná a detailní data pro manažerské analýzy, zaměřené například na OEE, identifikaci úzkých míst a další zlepšování procesu, prediktivní údržbu, kvalitativní analýzy. Data pro analytické rozhodování a predikci.

MOM ve vztahu k Industry 4.0

Industry 4.0 je nosným hospodářským tématem spolkové kancléřky Angely Merkel, která začátkem roku navštívila „digitální podnik“ společnosti Siemens, vyrábějící zařízení Simatic v německém Ambergu. Zde výsledky ukazují přínosy – například zvýšení produktivity ve stejném počtu lidí minimálně šestkrát za posledních deset let či 40x snížení chybovosti za posledních pět let na faktor 99.99885. Mozkem systému je mimo PLM právě MOM/MES systém Simatic IT, vlastněný a rozvíjený společností Siemens. Otázkou však zůstává, kolik nasazení těchto systémů v Ambergu stálo. Jedná se vlastně o výborně zvládnutý marketing společnosti. Právě cena MOM řešení a jeho integrace do stávajícího prostředí byla do nedávna limitem pro střední a menší podniky.

Pro MOM systém je kritickou vlastností schopnost integrace. Ať již se jedná o klasickou formu prostřednictvím EDI, integraci se zařízeními s využitím standardů OPC, nebo o obecnou API integraci. Ta může být například využita na on-line napojení nejrychleji se rozvíjejících aplikací pro kontakt se zákazníkem – na prohlížeči v PC, aplikaci na telefonu nebo v automobilu. Celý proces integrace může zásadně urychlit standardizace, zejména u rozhraní pro komunikaci systémů, strojů, lidí a dalších chytrých objektů.

Sdílejte článek

Top novinky
z oblasti logistiky, IT a výroby.

Přihlaste se k odběru Aimtec Insights

Přihlášením k odběru novinek souhlasím se zpracováním osobních údajů.

loading